Det hörs fler och fler klagomål på bränsleskatten på diesel. Vad är det egentligen folk gnäller över?
Skatteupproret.se gav sig ner till den lokala macken och frågade. Eftersom vi valde både mack och intervjuperson på ett annat sätt än när Sveriges Television ville få sitt narrativ bekräftat fick vi helt andra kommentarer. Som man ropar får man svar. På vischan är det få som tycker att dieselpriset ligger på en rimlig nivå. Vad man tycker om bränslepriserna står kanske i omvänd proportion till hur utbyggd kollektivtrafiken är där man bor?
Dieselprisets utveckling jämfört med inflationen

Utveckling av bränsleskatt på diesel jämfört med inflationen och EUs minimiregler

Reduktionspliktens inverkan på slutpriset

Kristdemokraterna kom nyligen med ett utspel om att minska reduktionsplikten. Det märks att de har en ambition att konvertera traditionella centerpartister till kristdemokrater. Centern kontrade med förslag om stödmiljard till jordbruket pga höga energi- och dieselpriser. Skatteupproret.se föredrar som vanligt långsiktigt vettig och hållbar politik istället för att gödsla med bidrag.
Om du är jordbrukare eller åkare får du gärna berätta för oss hur dieselpriset påverkar din lönsamhet och förmåga att konkurrera på ett rättvist sätt på en internationell marknad. Vi återkommer gärna till ämnet längre fram med ett näringslivsperspektiv.
Slutsats
Man får en känsla av att politikerna försvårar och fördyrar utan att erbjuda rimliga alternativ för framför allt de som bor utanför tätort. Vill man ändra ett beteende genom att höja skatter måste det finnas alternativ så att folk kan ta sig till och från jobbet, skjutsa barnen till fritidsaktiviteter, göra sina inköp och leva sitt liv men med mindre klimatpåverkan än tidigare, utan alternativ gör politikernas åtgärder det ensidigt dyrt och svårt för alla utanför tätorterna.
Våra löner är redan beskattad..
Alla andra skatter är lagligt bedrägeri från politikerna eller rättare sagd lagligt stöld ????!!!!!
Nej-sidan